Ο ΡOΛΟΣ ΚΑΙ Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ
ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟY ΛΕΙΤΟΥΡΓΟY ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
Την τελευταία διετία,
ξεκίνησαν να λειτουργούν κατά μήκος όλου του Ελλαδικού χώρου Κοινωνικές Δομές για
την Αντιμετώπιση της Φτώχειας, με σκοπό να ανακουφίσουν ανάγκες συνανθρώπων μας
οι οποίες προϋπήρχαν της λειτουργίας τους αλλά εκδηλώθηκαν μαζικά και
συνεχίζουν να αυξάνονται μέρα με τη μέρα.
Αναφερόμαστε σε μία πραγματικότητα που εκφράζεται μέσα από τις
προσωπικές εμπειρίες των ανθρώπων, με τους οποίους οι Κοινωνικοί Λειτουργοί που
δραστηριοποιούνται στις Δομές Φτώχειας αλληλεπιδρούν συνεχώς.
Η Φτώχεια με την οποία οι
άνθρωποι αυτοί αναμετρούνται καθημερινά έχει διττή υπόσταση. Όχι μόνο οικονομική, αλλά και κοινωνική,
πολιτισμική κ.α.
Όσον αφορά στον οικονομικό της
χαρακτήρα -εάν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την έκφραση αυτή- έχουν θεσμοθετηθεί
διαφόρων ειδών μέτρα (Κοινωνικά Τιμολόγια, νομοθετικές ρυθμίσεις για την αποπληρωμή
δανείων και οφειλών προς Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας κ.α) για να διευκολύνουν
όσους επωμίζονται δυσβάσταχτες οικονομικές καταστάσεις. Σε αυτές προστίθεται και το κομμάτι που αφορά
στην κάλυψη βασικών αναγκών καθημερινής επιβίωσης (τροφή, ιατροφαρμακευτική
περίθαλψη, εκπαίδευση). Στο σημείο αυτό
παρεμβαίνουν οι Δομές Κοινωνικών Συσσιτίων, τα Κοινωνικά Παντοπωλεία, τα
Κοινωνικά Φαρμακεία, οι Τράπεζες Χρόνου κ.λ.π προσφέροντας τρόφιμα, φάρμακα,
ρουχισμό, βιβλία κ.α προς ανθρώπους ευπαθών κοινωνικά ομάδων.
Όταν, όμως, οι εν λόγω Δομές καλύψουν
–κατά το δυνατόν- μέρος των αναγκών αυτών, ξεκινούν να αναβλύζουν οι βαθύτερες
ανάγκες του κάθε ωφελούμενου. Πρόκειται
για θέματα εσωτερικευμένα που ο αγώνας για επιβίωση κουκούλωνε. Από τη μέχρι
τώρα εμπειρία μας, βλέπουμε πως τα αρχικά προβλήματα των ωφελούμενων
(προβλήματα διαβίωσης) ενισχύουν την ανάδειξη άλλων καταπιεσμένων δυσκολιών
τους, που αφορούν στις ενδοοικογενειακές και διαπροσωπικές σχέσεις τους
γενικότερα.
Οι Κοινωνικοί Λειτουργοί των
Δομών Φτώχειας, λαμβάνοντας υπόψη τους το φάσμα όλων αυτών των
πολυπροβληματικών καταστάσεων, προσπαθούν με τη σειρά τους, μέσα από τη
συνεργασία τους με τους ωφελούμενους, να τις προσεγγίσουν, να τους ενισχύσουν
για να τις διαχειριστούν και τελικά να τις αντιμετωπίσουν. Παρατηρώντας πως όλο και περισσότερο
προκύπτει η ανάγκη τους να αναφερθούν σε σκέψεις και βιωμένες καταστάσεις που
επιζητούν τη λύση τους, στα πλαίσια των συνεδριών που πραγματοποιούμε,
εργαζόμαστε με στόχο την ψυχοκοινωνική τους ενδυνάμωση και αποκατάσταση. Ακούγοντας τον εκάστοτε ωφελούμενο, αρχικά ενεργούμε
για την πληρέστερη ενσυναίσθηση του προβληματισμού του και εν συνεχεία τον
υποστηρίζουμε για να αναπτύξει δεξιότητές που αφορούν στην ικανότητα του για
την επίλυση προβλημάτων του και να καταλήξει στη λύση που κατά την προσωπική
του θεώρηση είναι κατάλληλη για εκείνον.
Το επιτακτικό έργο των Κοινωνικών
Λειτουργών συμπληρώνει και η συνεργασία τους με τα μέλη του υπόλοιπου
προσωπικού των Δομών. Στοιχείο το οποίο
έχει ιδιάζουσα σημασία για την ολιστική διαχείριση των προβλημάτων των
ωφελούμενων. Οι ωφελούμενοι
αλληλεπιδρούν με όλους τους εργαζόμενους των Δομών, ανεξαρτήτως της ειδικότητάς
τους. Αντίστοιχα, όλοι οι εργαζόμενοι
οφείλουν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους για να διαμορφώνεται μια εμπεριστατωμένη
εικόνα για τον κάθε ωφελούμενο και για να υπάρχει ανατροφοδότηση των
πληροφοριών που αφορούν στην κάθε περίπτωση.
Ως κοινωνικοί λειτουργοί, όπως αξιοποιούμε τα μέσα της Κοινότητας
(Φορείς, Συλλόγους, Κοινωνικές Υπηρεσίες κ.α) έτσι πρέπει να αξιοποιήσουμε και
να συνυπολογίσουμε την εκτίμηση του υπόλοιπου ανθρώπινου δυναμικού που συναναστρέφεται
με τους ωφελούμενους.
Δραστηριοποιούμαστε σε Δομές που λειτουργούν με άξονα τη συλλογική
προσπάθεια, όποτε και με τη σειρά μας πρέπει να λειτουργήσουμε με άξονα
ομαδικές διεργασίες.
Οι Δομές Αντιμετώπισης της
Φτώχειας, από την έναρξη των δράσεών τους έως και σήμερα, πορεύονται με γνώμονα
το σεβασμό προς την ανθρώπινη υπόσταση που προσπαθεί να επιβιώσει με
αξιοπρεπείς όρους. Την αρχή αυτή, λοιπόν,
θεωρώ ότι οι Κοινωνικοί Λειτουργοί των Κοινωνικών Δομών Αντιμετώπισης της
Φτώχειας καλούμαστε να πρεσβεύουμε και να υπηρετούμε. Το σεβασμό, δηλαδή, προς ανθρώπους που ενώ είδαν
το βιοτικό επίπεδό τους να φθίνει, βρήκαν το θάρρος να καταφύγουν σε λύσεις που
άλλοτε δεν θα επέλεγαν και θα θεωρούσαν υποδεέστερες. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε την αξία των
λύσεων αυτών -στην προκειμένη περίπτωση το μακρόπνοο έργο των Δομών
Αντιμετώπισης της Φτώχειας- όχι μόνο σαν μέσο επιβίωσης αλλά και σαν μια ευκαιρία
για την προαγωγή υγιών και πάνω απ’ όλα ευπρεπών μεθόδων διαβίωσης.
Το στέλεχος της Τράπεζας
Χρόνου Περιστερίου
Ελένη Παγώνη-Κοινωνική Λειτουργός
Οι Δομές Γραφείο
Διαμεσολάβησης, Τράπεζα Χρόνου, Κοινωνικό Παντοπωλείο και Κοινωνικό Φαρμακείο λειτουργούν
στα πλαίσια του Δικτύου Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης Περιστερίου το οποίο
εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» του Υπουργείου
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας που συγχρηματοδοτείται από το
Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο και από Εθνικούς Πόρους στο πλαίσιο του «ΕΣΠΑ
2007-2013».
Καλούμε όλες και όλους
όσους επιθυμούν να συνδράμουν σε αυτήν την προσπάθεια αλληλεγγύης και ανθρωπιάς
να έρθουν σε επικοινωνία με το Δίκτυο Άμεσης Κοινωνικής Παρέμβασης Περιστερίου
στο τηλέφωνο 210-577.1176 και στην ηλεκτρονική Διεύθυνση www.domesperisteri.gr .